Yhdistys

Suomen Kielipolku SLI ry - YHDESSÄ ÄÄNEMME KUULUU

Yhdistyksemme tarkoituksena on

• valvoa kielellisten erityisvaikeuksien kanssa elävien lasten ja heidän perheidensä etuja ja oikeuksia

• kehittää päivähoito- ja kouluasioita sekä vapaa-ajan toimintaa ja osallistumista lapsille, joilla on kielellinen erityisvaikeus

• koota kielellisen erityisvaikeuteen ja lasten elämään liittyvää tietoa ja välittää sitä jäsenistölle esim. luennot ja jäsenkirjeet

• edistää yleistä tietämystä kielellisestä erityisvaikeudesta sekä julkisuudessa että päättäjien keskuudessa

• yhdistää huoltajia, joiden lapsilla on kielellinen erityisvaikeus ja tukea heitä kasvatustyössään

• koota yhteistoimintaan huoltajia ja kielellisestä erityisvaikeudesta kiinnostuneita henkilöitä sekä asiantuntija- ja yhteistyöosapuolia

• järjestää virkistys- ja harrastustoimintaa (lasten ja vanhempainkerho, perhekahvila, retket, matkat jne.).

Norsu-maskotti sai kokea turvaa ja hellää huolenpitoa ihmispaljouden keskellä. Porukkamme oli helppo tunnistaa norsun avulla. Sympaattinen norsu saikin monta halausta ja hymyä.
Valmiina lähtöön. Norsullakin on oma matkalippu mukana
Konduktööri tarkisti myös norsun matkalipun
Junassa on leppoisaa. Matkalla voi vaikka lukea kirjaa.
Junan ikkunasta saattoi nähdä, kuinka lumi oli jo sulanut niityiltä ja pelloilta.
Aivot narikasta- näyttelyssä oli osallistavia, toiminnallisia pisteitä
Toiminnallisia pisteitä, jossa sai tehdä uusia ennätyksiä

MIELIKUVITUS ON IHMISEN SUPERVOIMA

Keväiset terveiset Heureka-retkeltä! Suomen Kielipolku SLI järjesti virkistysmatkan perheille Heurekaan. Kokoonnuimme yhdessä Tampereen rautatieasemalla 30.3 ennen aamukymmentä. Olimme hyvissä ajoin liikenteessä, mutta juna oli lähes puoli tuntia myöhässä. Odotellessa ehdittiin vaihtaa kuulumisia, täyttää sanaristikoita ja katsella keräilykortteja. Oli mukavaa porukkaa liikenteessä ja oli hauska tavata uusia kasvoja

Matka sujui leppoisasti jutellen. Tampereelta Tikkurilaan junamatka kesti noin 1h 45 min. Tikkurilan asemalta oli vain 700 metrin kävely Heurekaan. Ylitimme Heurekaan johtavan kauniin sillan ja ihastelimme kevään tuloa. Tuuli oli kylmä, mutta aurinko paistoi ja ilmassa tuoksui kevät.

Perille päästyä menimme suoraan syömään lounaan brunssipöytään. Heurekassa oli tarjolla lauantain runsas burgeribrunssi, johon kuului alkukeiton lisäksi burgeri haluamillaan täytteillä sekä jälkiruoka. Jokainen sai tuunata oman burgerin ja herkutella rauhassa.

Haimme lounaan jälkeen kaikille rannekkeet ja lähdimme kiertämään Aivot narikasta-näyttelyä. Näyttelyssä muodostettiin pienryhmä ja otettiin narikasta matkaan kannettavat aivot, joita heräteltiin mm. tanssimalla, rakentelemalla, soittamalla, paloja yhdistelemällä, vilkkuvia valoja seuraamalla ja koskettelemalla sekä ratkomalla aivopähkinöitä. Näyttelyssä oli paljon toiminnallisia pisteitä. Rakentelu, tutkiminen ja ihmettely teki ja tekee hyvää aivoille. Näyttelyssä muistutettiin, että jokainen meistä voi itse vaikuttaa omiin aivoihinsa ja edistää aivoterveyttään. Yhdessä tekeminen ja vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa on aivojen kehitykselle erityisen tärkeää

Näyttelystä sai vinkkejä terveelliseen aivoarkeen. Jokainen voi löytää näyttelystä itselleen sopivia keinoja pitää huolta aivoistaan. Näyttely koostui erilaisista aivoja haastavista peleistä ja tehtävistä, joita ratkottiin yhdessä 2–5 hengen ryhmissä. Näyttelyssä pääsi liikkumaan, rentoutumaan, tekemään käsitöitä, soittamaan bändissä ja tanssimaan tunnetuimpia hittitansseja. Saimme tietoa aivojen toiminnalle välttämättömästä verenkierrosta, aivojen rakenteesta ja toiminnasta sekä aivojen uskomattomasta muovautumisesta, jota tapahtuu läpi elämän vauvasta vaariin.

Näyttelyn pääsanoma on, että me voimme omalla toiminnallamme vaikuttaa siihen, millaiset aivot meille muovautuu. Näyttely oli tuotettu yhteistyössä Aivoliiton Korvaamaton kovalevy -hankkeen kanssa.

On tärkeää, että perhearjen voi joskus katkaista virkistysretkellä. Lämmin kiitos kaikille, jotka olitte mukana. Suomen Kielipolku SLI ry haluaa olla rohkaisemassa tulemaan mukaan yhdessä kokemiseen ja tekemiseen ja saamaan vertaistukea. Yhdessä opimme muilta ja toisiltamme. Yhteiset retket luovat muistoja, niiden kautta ja avulla voi löytää ja saada uuden ystävän.

Et jää arjessasi yksin. Tarjoamme tukea ja palveluita.

Ota yhteyttä, tule ideoimaan uusia retkiä ja yhdessä tekemistä!

Yhdessä äänemme kuuluu!

Retkeltä raportoi Eija Heikura, Suomen Kielipolku SLI:n Projektikoordinaattori ja järjestön uusi työntekijä, joka oli ensimmäisellä työmatkallaan